Pojazdy używane w procesie spedycji
Dobór odpowiedniego środka transportu ma ogromne znaczenie dla sprawnego i bezpiecznego przewozu różnego rodzaju towarów. Pojazdy wykorzystywane w spedycji różnią się od siebie nie tylko wymiarami, ale także specyficznymi cechami, które zdecydowanie warto jest poznać.
Busy wykorzystywane w transporcie drogowym
Busy są pojazdami, które sprawdzają się do przewożenia towarów o mniejszych gabarytach i niższej wadze. Samochody typu „blaszak” są w stanie pomieścić towar o łącznej wadze od 0,8t do 1,5t. Załadunek na nie odbywa się wyłącznie tyłem.
Busy tzw. „firanki” posiadają podobną ładowność, ale towar można umieścić na nich zarówno tyłem, jak i bokiem oraz górą, co sprawia, że cały proces przebiega zdecydowanie szybciej i sprawniej. W zależności od konkretnego modelu są one w stanie pomieścić od 8 do 12 palet.
Samochody ciężarowe bez naczepy
Pojazdy ciężarowe nie posiadające naczepy ani przyczepy nazywane są „solówkami”. Przestrzeń ładunkowa, podobnie jak w przypadku busów, znajduje się bezpośrednio za kabiną kierowcy, ale jest zdecydowanie bardziej pojemna i jest w stanie zabrać jednorazowo zdecydowanie większą ilość towaru.
Maksymalna ładowność różni się w zależności od konkretnego modelu pojazdu. Na kontener wchodzi zazwyczaj od 3t do 6t towaru. Natomiast „firanka” jest w stanie pomieścić w swoim wnętrzu aż do 12t. Przestrzeń ładunkowa wynosić może więc nawet 50 m3.
Standardowe ciężarówki z naczepami
Naczepą nazywa się przyczepę, której część umieszczona jest na ciągniku siodłowym, nazywanym potocznie TIR. Pojazdy te są przystosowane do transportowania dużych i ciężkich towarów. Najdłuższa naczepa, jaka może zostać podczepiona do ciągnika może mieć 16,5 m długości oraz 4m wysokości.
Pomieści ona bez problemu 33 europalety, co odpowiada ładowności wynoszącej 24t. Wyróżnia się kilka rodzajów naczep, które wykorzystywane są w transporcie: kryte plandeką, izotermy, chłodnie, cysterny, wywrotki oraz modele o otwartej konstrukcji umożliwiające przewóz towarów ponadgabarytowych.
Tandemy, czyli solówki z przyczepami
Innym rodzajem pojazdów używanych w transporcie są tzw. zestawy składające się z solówki ze skrzynią i podczepionej do niej przyczepy. Ich łączna długość wynieść może maksymalnie 18,75 m. W przestrzeni ładunkowej ciężarówki oraz przyczepie w sumie umieścić można 120 m3 towarów.
Każde z nich musi być ładowane osobno, co oznacza, że konieczne jest wcześniejsze rozłączenie zestawu. Taki tandem jest w stanie pomieścić 35 europalet, czyli ten rodzaj pojazdu wybierany jest wtedy, gdy konieczne jest przewieszenie jednorazowo ogromnych ilości towarów.
Najpopularniejsze nadwozia samochodów ciężarowych
Najczęściej stosowanym rodzajem nadwozia jest plandeka. Jest to pokrycie części ładunkowej pojazdu, które skutecznie zabezpiecza przewożony towar przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Umożliwia ona ładowanie z boku, góry oraz od tyłu.
Specyficznym rodzajem plandeki jest firanka, która nie posiada burt. Wykorzystywana jest do przewozu towarów długich, które ładuje się na nią od góry lub z boku. Izoterma to rodzaj naczepy, wewnątrz której panuje kontrolowana temperatura, ale w przeciwieństwie do chłodni nie ma ona możliwości ogrzania lub schłodzenia znajdujących się w niej towarów.
W transporcie oraz spedycji wykorzystywane są różnego rodzaju pojazdy oraz nadwozia. Różnią się one od siebie przede wszystkim budową oraz możliwościami. Dzięki temu pozwala to na dobranie właściwego środka transportu, który w bezpieczny sposób dowiezie ładunek